måndag 1 november 2010

Med embryo


Tänk att jag faktiskt har en liten plutt därinne som ska bli min lilla plutt! Det känns fortfarande konstigt, men underbart!

Såhär står det om vecka 4, eller 5 som jag gått in i (v4+2).

Den lilla cellmassa som växer inne i din livmoder kallas nu för ett embryo och är ungefär lika stort som en äppelkärna. Embryot är indelat i tre lager som kommer att utvecklas till olika organ och vävnader. På vardera sidan av huvudet finns två veck som kommer att utvecklas till öron.

Det nervrör som kommer att bli hjärna, ryggmärg och ryggrad utvecklas i det yttre skiktet. Hjärtat och cirkulationssystemet kommer att utvecklas i mittskiktet. Lungorna, tarmarna och början till urinvägarna kommer att utvecklas i innerskiktet. Början till moderkakan och navelsträngen, som ger näring och syre till bebisen, fungerar redan.


3 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Jag tycker att det är såå häftigt detta att ett mikroskopiskt ägg kan bli en liten människa...

MD sa...

Ja, det är verkligen helt otroligt! Att allt hamnar rätt och blir som det ska :)

Yevonde sa...

Åh mysigt! :)

Förresten var det du som mailade mig? :)